Katedrála
Autor: | Jan Holec |
---|---|
Technika/popis: | monotyp |
Povrch: | papír |
Datace | 2012 |
Číslo tisku: | nečíslováno |
Rozměr papíru (š x v): | 42.5 x 32.5 cm |
Rozměr (š x v): | 15 x 20 cm |
Rám: | ano |
Popis rámu: | dřevěný rám |
Pasparta: | ano |
Popis pasparty: | |
Signováno: | ano |
Popis signace: | vpravo dole Holec 12 |
Certifikat autentičnosti: | ano |
Popis certifikátu: |
4500Kč
Popis díla
Barevný grafický monotyp s motivem průčelí sakrální stavby vykazuje velmi jemnou práci s detailem a i přes malý rozměr obsahuje prvky monumentality.
O autorovi
Jan Holec
grafik a malíř

Jan Holec je především mimořádně plodným a sofistikovaným grafikem, členem respektované skupiny grafiků GAMA s bohatou výstavní historií v Česku i zahraničí, založené na přelomu 70. a 80. let. Za desítky let tvorby si osvojil množství přístupů a v jeho archivu je tak stále co objevovat. Je mistrem v náročných technikách suché jehly, ale podivuhodných až malebných výkonů dosahuje i v prostém linorytu. Jako malíř volí Jan Holec takové barevné tóny a druh vedení linií, které vychází z naturelu krajinného motivu, nicméně nelze říci, že by kopíroval jako krajinář přístupy impresionistů. Proto je z každé jeho práce cítit totální respekt k předloze, které nachází na procházkách poblíž Javornice, kde žije a odkud i pochází. Mistrovsky maluje vodní plochy, lesní houštiny nebo kamenité výjevy, tedy všechno to, co vyžaduje znázornění chvění, odlesků a světelných nálad. To ovládá pomocí jednoduchých lehkých prostředků, jakými jsou tahy štětce typické až ledabylostí připomínající švih japonských kaligrafů. Tím způsobem zachovává ve svých malbách vzdušnost a světelnost, díky nimž se chovají dynamicky za různého denního či umělého světla, čili proměňují se v intenzitě nálady. Právě postupné rozvinutí efektu Holcových krajin je tím, co nepůsobí ukřičeně ani podbízivě, není prvoplánově líbezné, ale buduje až intimní vztah s divákem. Barevně pak tvoří svými krajinnými výjevy dojem dramatu a harmonie zároveň, protože vědomě pracuje s prostorem. Bohatá praxe učinila tohoto výtvarníka suverénního jak v malbě akrylem, tak v technice pastelu.